,

Laborator Speculativ Doar Mâine 1.0 la Ars Electronica

Posted by

Despre proiect

Proiectul “Laborator Speculativ Doar Mâine 1.0 la Ars Electronica” este realizat de Asociația Doar Mâine în parteneriat cu universitățile: UNATC, UVT, UBB și UAV, precum și cu asociația Furna Art & Culture și este finanțat prin programul Legacy Timișoara 2023, Direcția tematică Timișoara 2023 Echoes, programul este derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, din sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.

Proiectul are ca scop participarea la Festivalul Ars Electronica, ce are loc între 4-8 septembrie 2024, în Linz, Austria, cu o selecție de lucrări realizate pentru expoziția Laborator Speculativ Doar Mâine 1.0, care a făcut parte din Programul Cultural Național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023”.

Prin acest proiect ne propunem prezentarea a 5 produse culturale reprezentative realizate în contextul TM2023 la prestigiosul festival internațional Ars Electronica, dedicat artei, tehnologie și societății, care se axează pe artă electronică și teorie media, cu peste 80 de mii de vizite în 2023.
Expoziția este o incursiune în abordarea speculativă a problemelor actuale, oferind publicului posibilitatea de a explora dezvoltări, rezolvări sau deturnări de situații prin ochii tinerilor artiști. Gândirea speculativă este o modalitate de întrupare a lui “ca și cum”, are în vedere un scenariu despre viitor sau despre ceva imaginat care nu există încă și răspunde la întrebări și probleme reale cu soluții care combină creativitatea, imaginația cu tehnologia și știința.

Cele 5 lucrări cuprind abordări diferite specifice artei contemporane, precum: new media, performance, instalație interactivă, video art etc.; două dintre lucrări fiind direct inspirate de situații sau locații din Timișoara, iar celelalte trei lucrări orientându-se spre probleme specifice prezentului cum a fi relația omului cu natura, poluarea sau colonizarea spațiului.

Festivalul Ars Electronica 2024 va avea loc la Linz între 4 și 8 septembrie și va fi dedicat titlului “HOPE – who will turn the tide” (Speranța – cine va schimba situația). Ca niciodată până acum, festivalul din Linz pentru artă, tehnologie și societate se va concentra pe artiști, cercetători, dezvoltatori, activiști și antreprenori din întreaga lume. Locația principală va fi din nou POSTCITY, care urmează să fie demolată și va deveni pentru a șaptea oară un punct fierbinte pentru scena internațională a artei media. https://ars.electronica.art/hope/en/

Echipa de proiect

Coordonator proiect: Nicoleta Stoica (Nita Mocanu)
Curator: Marius Stoica

Asistent curator: Cosmin Moldovan
Management: Teodora Vieru

Artiști:

  • Sânziana Gheorghe, Faculty of Arts and Design, University of West Timișoara, Romania;
  • Andrada Băleanu, Simona-Diana Chiru, Lorena Cocora, Radu Condrache, Caty Șamata, Interactive technologies for performing arts and media (ITPMA) UNATC Bucharest, Romania;
  • Flavius Coman, Digital Interactive Arts, Faculty of Theater and Film, Babeș-Bolyai University Cluj-Napoca, Romania
  • Ana Farîma, Faculty of Design, Aurel Vlaicu University Arad, Romania; AR app: DARV Collective/ Florian Weinrich; Co-producer: FURNA art & culture/ Mihaela Kavdanska

PR: Denisa Ruzsa

Parteneri

  • Facultatea de Design, UAV Arad, departamentul Modă-Design Vestimentar
  • Facultatea de Teatru și Film, UBB Cluj-Napoca departamentul Digital Interactive Arts Universitatea Naţională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC), Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative (CINETic)
  • Facultatea de Arte şi Design din U.V.T.
  • Asociația FURNA art & culture, Linz, Austria
  • Ars Electronica Linz GmbH Austria

Parteneri media

  • Criticatac 
  • Propagarta
  • Agenția de cArte
  • Arad Events

Despre lucrări

Fragrancy-Forged Memoryscapes

Instalație interactivă

Simona-Diana Chiru
Caty Alexandra Șamata

Pășiți în lumea cercetării avansate în domeniul sănătății mintale cu instalația noastră, care explorează progresul transformator al metodelor de sănătate mintală, propulsat de inovațiile tehnologice care amplifică rezultatele terapeutice în anul 2055.
Lucrarea este o abordare speculativă a ideii unui laborator de testare a memoriei pentru sănătatea mintală. Vizitatorul poate urma un ritual în care benzi de testare impregnate cu diferite parfumuri vor declanșa mapări video discrete ale unor locații din Timișoara.

Banat în Banat

Instalație interactivă

Andrada Băleanu
Lorena Cocora
Radu Condrache

“Este anul 3000. Mai multe stiluri muzicale sunt de mult interzise. Publicul este pus în ipostaza unui explorator spațial care descoperă un portal ce îi permite să reconstituie primul dintre aceste genuri muzicale pierdute: maneaua.”
Lucrarea face referire indirectă la un eveniment relativ recent din memoria colectivă a timișorenilor, respectiv “ interzicerea” sau “banarea”, în jargon internet, a manelelor de către un fostul primar.
Lucrarea este construită sub forma unei cabine în care trebuie descifrat un puzzle sonor pentru a redescoperi maneaua.

O2 Touch

Instalație interactivă

Flavius Coman

Lucrarea ne propune o interacțiune senzorială mediată de tehnologie între cele două mari regnuri ale vieții: cel animal și cel vegetal. Schimbul tactil este transformat de controlerul Arduino în stimuli vizuali și sunete. Invităm participanții la această expoziție să reflecteze la impactul pe care specia umană îl aduce asupra lumii naturale și la conștientizarea echilibrului sensibil prin care viața este posibilă, plantele fiind principalii producători de hrană și O2.

Robots on Mars

Joc video

Sânziana Gheorghe

Proiectul este un joc video în care utilizatorul controlează un robot
pe planeta Marte capabil să interacționeze cu bolovani și să-și exprime gândurile în propoziții. După 3 minute de joc, robotul se strică și jocul reîncepe. Proiectul ne propune o corelare cu două lucrări filosofice: Mitul lui Sisif de Albert Camus și scrierile lui Ray Brassier despre absurditatea vieții în contextul colonizării planetei Marte de către roboți umanoizi, un context plauzibil, dar încă nefezabil din punct de vedere tehnologic.

Este cineva acolo?

Instalație AR, costum, video

Ana Farîma

Muma Pădurii este un personaj din poveștile populare românești. Este o vrăjitoare urâtă, îmbrăcată în plante, care trăiește în adâncul pădurii și îi sperie pe oameni. Lucrarea AR prezintă acest personaj ca fiind unul pozitiv care zâmbește la început, dar expresia ei se va transforma în tristețe și grimasă de neîncredere atunci când vede oameni, ca reacție la distrugerea mediului înconjurător. Acum ea poartă haine poluate cu plastic, apărând în Parcul Natural Lunca Mureșului care face parte din Arad.