Robots on Mars
Ficțiune speculativă: colonizarea planetei Marte
Proiectul ia forma unui joc video în care utilizatorul controlează un robot pe planeta Marte, care poate înteracționa în nivel cu bolovani și poate să își exprime gândurile în propoziții. După 3 minute de joc, robotul se strică și jocul o ia de la început. Proiectul abordează în manieră filosofică premiza colonizării planetei Marte și propune o paralelă între această premiză și viața de zi cu zi a oamenilor din prezent.
Datorită condițiilor climatice de pe Marte, posibilitate de coloniza planeta doar cu ajutorul oamenilor ar fi riscantă, dacă nu chiar imposibilă cu nivelul de tehnologie actual al planetei noastre. Dintre teoriile speculative elaborate pentru soluționarea acestei probleme, o ipoteză pentru rezolvarea acestei probleme ar fi transportarea, în primă fază, a unor roboți (umanoizi) pe Marte, pentru a pregăti mediul, anticipând venirea astronauților. Proiectul propune o corelație între ipoteza roboțiilor umanoizi (primii “oameni”) de pe Marte și două lucrări filosofice: lucrarea modernistă Mitul lui Sisif de către Albert Camus și scrierile lui Ray Brassier, filosof contemporan.
În corelație cu Mitul lui Sisif, jocul vizează în principal 2 aspecte: o trimitere la trăirile indivizilor și o conștientizare a absurdității vieții, inspirată din eseul existențialist și reimaginată prin această problematică contemporană, raportat la dorința de cucerire a spațiului cosmic, respectiv o trimitere la statutul robotului de unealtă a umanității, condamnat să lucreze pe Marte pe tot parcursul vieții sale.
În corelație cu scrierile lui Ray Brassier, proiectul include anumite pasaje de text despre nihilism, pe care autorul nu îl consideră o cădere în deznădejde sau negativism, ci mai degrabă ca o oportunitate de a depăși limitele impuse de gândirea umană și de a accepta o perspectivă cosmică, în care dispariția finală a umanității este inevitabilă.
Jocul video își propune, prin urmare, să pună față în față cele două perspective filosofice asupra absurdității vieții în contextul premizei colonizării palnetei Marte de către roboți umanoizi, context plauzibil, dar încă nerealizabil din punct de vedere tehnologic.
Sânziana Gheorghe este artist vizual și doctorandă în Timișoara, în cadrul Facultății de Arte și Design, Universitatea de Vest din Timișoara.
Este membru stagiar în cadrul UAP România din 2023.
Ca demers creativ, lucrările pe care le realizează sunt din domeniul graficii de șevalet, al gravurii, al picturii, al instalației, îmbinând tehnici tradiționale de desen și gravură cu tehnici experimentale. Prin opera sa, artista urmărește să surprindă punctul de contact dintre aria figurativului –în deosebi figura umană, și aria abstractului, traducând în limbaj vizual, jocul dintre rațiune și instinct.
Participă la numeroase expoziții de grup, și expoziții ale Facultății De Arte și Design din Timișoara, în țară și în străinătate, precum:
I forgot my ruler, în cadrul bienalei ArtEncounters Biennial of contemporary art, ediția 2023, 21mai-16
iulie 2023, Timișoara
Expoziție a proiectelor de cercetare ale doctoranzilor din Facultatea de Arte și Design, Universitatea de
Vest din Timișoara, 15-22 mai 2023, Universitatea Beira Interior din Covilha, Potugalia
Memory [OFF] Space, 9-29 mai 2023, UVT ArtCenter, Timișoara
Infinite Journeys, Expoziție România-Coreea, 27 martie- 29 aprilie, Galeria Mansarda, Facultatea de Arte și Design, Universitatea de Vest din Timișoara, Timișoara
Genealogy of subjective realities, 24-28 octombrie 2022, Spinelli 3D Distribution Area, European
Parliament, Bruxelles
Emerging Artists Awards 2021, 1-4 octombrie 2021, Galeria Comenduirea Garnizoanei, Timișoara
Leave a Reply