Prin intermediul artei imersive, comportamentele specifice comunităților umane primesc o nouă dimensiune. În realitatea virtuală sau prin intermediul jocurilor video omul are șansa de a influența chiar el, prin acțiuni directe o realitate dată înre-una ideală (în viziunea celui care modelează). Crearea unor medii “ideale” de către observator într-un mediu fictiv accesul accesul la un “peisaj” nou important pentru înțelegera dinamicii comunităților umane din prisma comportamentului uman.
Prima dată când a fost urilizată arta imersivă, a fost în 1930 când Alexander Sokurov a creat filmul numit “Taurus”. Acest film a fost înregistrat integral în interiorul unei arene, privitorii fiind plasați în mijlocul acțiunii. De atunci au luat naștere multe alte forme de artă imersivă.
Arta imersivă, așa cum este prezentată pe www.wndrmuseum.com reprezintă o formă interactivă și experiențială de artă care diferă de formele tradiționale prin faptul că permite mai multe experiențe imersive și interactive celul care privește.
La expoziția “Laboator speculativ DM”, Radu Condrache, Lorena Cocora și Andrada Baleanu prezintă o lucrare de artă interactivă sub titlui “Banat în Banat.
“Ideea proiectului este o instalație interactivă în care utilizatorul joacă rolul unui explorator din spațiu în anul 3000. Întrucât manelele au fost interzise pe Pământ, utilizatorul va trebui să recompună o manea in spațiu. Astfel, acesta va trebui să “link-uiască” instrumentele corecte între ele până când va ajunge la forma finală și corectă a manelei. Utilizatorul va interacționa cu instalația prin intermediul unui midi controller si a unei tablete, iar spațiul de desfășurare va fi o cabină din lemn pe care noi o pregătim zilele astea la Cinetic.” – (Radu Condrache)
În 2014 CNA a decis să interzică de la difuzare pe posturile de televiziune, înainte de 11 seara, trei videoclipuri ale unor manele, printre aceste videoclipuri numărându-se și un clip al lui Nicolae Guță. În aceeași perioada CNA a mai interzis difuzarea pe posturile TV înainte de ora 11 seara alte 15 videoclipuri de manele. Acesta ar putea reprezenta doar un precedent pentru ca scenariul imaginat de cei trei artiști în lucrarea lor să devină o realitate.
Lăsând loc speculației, vizitatorii expoziției vor avea șansa de a recompune ei înșiși manelele interzise, ca un act subversiv la adresa unui viitor cenzurat.
Într-un articol publicat pe scena9.ro maneaua reprezintă o replică a tinerilor la elitism, “Segregarea în funcție de gustrui muzicale nu prea mai ține, iar milenialii aparent au înțeles că dacă asculți manele nu ești cocălar și invers, nu tre’ să fii cocălar să asculți manele” (citat din “Maneaua, replica milenialilor la elitism” scris de Mihai Tița și publicat în 25 iulie, 2019 pe platforma scena9.ro, articolul original aici .)
https://www.scena9.ro/article/maneale-2019
Andrada Băleanu este absolventă a Ecole Nationale Superieure d’Art et Design de Dijon, artist vizual și manager al trupei “Păsările” nu există.
Lorena Cocora e Web Developer și absolventă de Informatică la UBB Cluj. Lorena e pasionată de artele vizuale.
Radu Condrache este student în anul 1 la masterul ITPMA din cadrul Facultății de Film UNATC. Radu este absolvent de cibernetică cu o experiență de 3 luni ca RPA Developer.
Leave a Reply