, ,

EXPOZIȚIA LABORATOR SPECULATIV DOAR MÂINE – “It’s a wrap!”

Posted by


Scopul general al proiectului “Laborator speculativ Doar Mâine” a fost de creare a unui spațiu de educație interdisciplinară, creație artistică și cercetare. Din contextul activităților din Laborator au rezultat lucrări artistice interdisciplinare aflate la intersecția dintre artă, cercetare artistică și noile media, realizate de tineri din sistemul educațional de artă.

Proiectele au fost realizate de grupuri de studenți sau de studentți din mediul universitar din România și din afara României după cum urmează: Facultatea de Arte și design, UVT, Universitatea Politehnică Timișoara, tehnologii interactive pentru arte performative și media (ITPMA) UNATC București, Digital Interactive Arts, Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj, Facultatea de Design, Universitatea Aurel Vlaicu Arad, Kunstuniversitat Linz, Austria, Design Academy Eindhoven, Olanda.

În urma activității și întâlnirilor de lucru din cadrul Laboratorului Speculativ Doar Mâine din perioada iulie-noiembrie 2023 au rezultate un număr de 14 proiecte artistice interdisciplinare pe care le vom descrie în forma lor finală după cum urmează:

1. Acvariu cu pești – Nicoleta Vlad

Folosindu-și cunoștintele din domeniul programării și talentul artistic, Nicoleta îndreaptă proiectul său spre o formă de artivism, apelând la abilitatea privitoru-lui de a experimenta prin exerciții de empatie situția trăită de viețuitoarele marine.

2. Future looks clean – Andrei Pituț și Bogdan Matei

Instalația artistică realizată de artiștii Andrei Pituț și Bogdan Matei problematizează “promisiunea unui viitor utopic prin intermediu ironiei și a dimensiunii interactive prin care publicul participă direct la actul de a chestiona adevărul.”(Bogdan Matei)
În viziunea artiștilor materialitatea este sacrificată în favoarea producției pe scară largă. Astfel apare din nou problematizarea izolării lumii umane de lumea naturală prin ruperea cu contactul direct cu materialul si procesul de fabricație, a “meșteririi” unor produse.

3. Banat în Banat – Lorena Cocora, Radu Condrache și Andrada Băleanu

“Ideea proiectului este o instalație interactivă în care utilizatorul joacă rolul unui explorator din spațiu în anul 3000. Întrucât manelele au fost interzise pe Pământ, utilizatorul va trebui să recompună o manea in spațiu. Astfel, acesta va trebui să “link-uiască” instrumentele corecte între ele până când va ajunge la forma finală și corectă a manelei. Utilizatorul va interacționa cu instalația prin intermediul unui midi controller si a unei tablete, iar spațiul de desfășurare va fi o cabină din lemn pe care noi o pregătim zilele astea la Cinetic.” – (Radu Condrache)

4. Animal-Human Utopia – Anca Raluca Memete

În utopia Ancăi Raluca M., societatea a ajuns la un nivel atât de ridicat al conștiinței încât adn-ul uman a fost influențat să modifice aparența umană într-un hibrid uman animal. Ultra ecologiștii și Bio-hackerii au gaăsit soluția ideală pentru un cadru habitual acum total schimbat datorită schimbărilor prin care a trecut planeta în ultimii mii de ani. Limitele dintre rgenul animal si cel uman au fost distruse, acum oamenii și animalele sălbatice împart același spatiu habitual.

5. West City Canteen – Sam Bunn

„West City Canteen” este locul în care oricine își dorește să ia masa, unde oricine participă la prepararea hranei cu mândrie și implicare.
Exercițiu de imaginație: atunci când mergi să iei masa la “West City Canteen” trebuie să parcurgi grădina de legume din care se procură materia primă pentu hrana gătită în buctatriile cantinei, poți observa procesul de transformare a legumelor în hrană și poți interacționa cu personalul cantinei. Cantina pune la dispozitie spații de relaxare, de socializare. Pe scurt scopul clădirii este pus în slujba comunității, oferind chiar și școlarizare pentru cine dorește să învețe să prepare hrană.


6. An Ocult Ecology – Severin Standhartinger

O hartă de legătură între filosofia lui Timothy Morton și activismul Mihaelei Drăgan, “An occult ecology” este o manifestare a situației dintre oameni, ca marcare a unui ritual fictiv.


7. “Inima și misterele ei” și “…and the other is the dream” – Ruth Groesswang

“Inima și misterele ei” sunt integrate într-o lucrare murală site-specific compusă dintr-o pictură acrilică și mica (extrasă din România în 1984, mineralul este adesea folosit pentru a pentru decorarea fațadelor). Pictura este inspirată de un obiect decorativ presupus a fi de fabricație proprie descoperit la muzeul consumatorului comunist din Timișoara și care combină cărți poștale, ciucuri și sclipici într-o manieră asemănătoare unui ansamblu. Fotografii din revista de propagandă “Flacăra” (1983) și mica au fost combinate în această imitație pentru a trasa posibile paralele între kitsch și populism; strălucire și îngheț.

“and the other is the dream” este un citat din Alfred North Whitehead, care a protestat împotriva diviziunii naturii în două sisteme ale realității. Decalajul dintre concepția științifică și experiența subiectivă a lumii a reprezentant una dintre erorile epistemice majore ale modernității.

Potrivit lui Whitehead, există două naturi: una este cea a conjuncturilor, cealaltă fiind visul.

Instalația, formată din membranele centrale strălucitoare ale Lunariei, încearcă să abordeze eșecul de a înțelege ceea ce numim natură. Una dintre numeroasele plante triviale este Honesty Plant, deoarece membranele transparente permit o privire asupra plantei.


8. 02 Touch – Flavius Coman

Coman Flavius reușește prin lucrarea sa “02 Touch” din cadrul Expoziției Laborator Speculativ Doar Mâine nu doar să aducă publicul mai aproape de “sufletul naturii” ci și să îl facă pe acesta vizibil și “audibil”.

“O2 Touch reprezintă un memento al interconexiunii noastre cu mediul înconjurător. Această lucrare are ca scop încurajarea vizitatorilor de a reflecta asupra impactului adus asupra lumii naturale și ghidarea lor spre conștientizarea și aprecierea echilibrului delicat al schimbului de oxigen care susține Pământul.” – Flavius Coman

9. Robots on Mars – Sânziana Gheorghe

Proiectul ia forma unui joc video în care utilizatorul controlează un robot pe planeta Marte, care poate înteracționa în nivel cu bolovani și poate să își exprime gândurile în propoziții. După 3 minute de joc, robotul se strică și jocul o ia de la început. Proiectul abordează în manieră filosofică premiza colonizării planetei Marte și propune o paralelă între această premiză și viața de zi cu zi a oamenilor din prezent.


10. Fragrance Forged Memoryscapes – Diana Chiru și Caty Șamata

Viziunea imaginativă a artistelor prezintă o alternativă mai ușor de accesat și mai eficientă. Nano-boții olfactivi, într-o formulă speculativă, transportă indivizii în propriile amintirii ca observatori pasivi, eliminând necesitatea elaborării unor simulării VR elaborate. Terapeuții pregătiți, buni practicienii ale metodelor specifice acestor tehnologii inovative, ghidează pacienții în călătoria lor spre o mai bună defragmentare și reintegrarea a amintirilor, ducând la un proces terapeutic mult mai eficient și mai accesibil.

11.Episodul 1 Cupa Mondială Fifa – Katharina Ammann


Proiectul Katharinei prezintă primul episod al podcastului, care aruncă o privire asupra Cupei Mondiale FIFA 2022 desfășurate în Qatar. Găzduirea podcastului este reprezentarea antropomorfă atotștientă a wikipediei. Limbajul ei extractiv prezintă o perspectivă „open source” asupra temelor, prin urmare partea ei scenariată fiind extrasă direct de pe site-ul wikipedia. 



12. Selina YilmazOrbuculum

Instalația este formată din mai multe componente: un glob de cristal care emite lumină, doi senzorifotodetectori, o cameră web și un monitor. Pe măsură ce o persoană se apropie de instalație, camera web le surprinde portretul, marcând începutul procesului de sonificare. În timpul acestui proces, fiecare pixel al imaginii este convertit într-un sunet folosind reguli specifice, care este apoi, în același timp, afisat pe monitor. Simultan, senzorii măsoară cantitatea de lumină emisă de glob. Intensitatea luminii primite de acești senzori influențează direct sunetul emis. Punandu-si mainile deasupra globului pentru a manipula cantitatea de

lumină care ajunge la senzori, sunetul se modifica dinamic, iar indivizii pot interacționa cu experiența audio.


13. Hunor AndrasMetamorfoză

Această sculptură simbolizează distorsiunile psihologie ale viitorului uman și reflectă provocările psihologice cu care omenirea ar putea să se confrunte în viitor. În centrul acestei creați se află o figură umană abstractă, cu trăsături misterioase și distorsionate.

“Mesajul lucrării este că înțelegerea distorsiunilor psihologice și autoreflecția sunt vitale pentru menținerea sănătății psihice, chiar și în fața presiunilor psihologice zilnice. Puterea spiritului uman și abilitatea de a se adapta oferă posibilitatea restabilirii echilibrului psihologic și descoperirii sinelui, chiar și în cele mai dificile circumstanțe.”


14. Mother Nature The mass producer – Călina Creștin

În lucrarea sa Călina Creștin “Mother Nature – The Mass producer” propune o reconectare a omului cu lumea naturală prin utilizarea directă a produselor naturii.
“În lucrarea Mother Nature – The Mass Producer, abordez tema unui viitor în care design-ul biofilic și biomimicry sunt duse și mai departe, concentrând atenția pe modul în care însuși Mama Natură produce în masă creațiile sale: scoici, crengi, fructe, ființe.”


Am vrea sa mulțumim la final de proiect artiștilor implicați, coordonatorilor de proiecte, tuturor celor care au fost prezenți la vernisajul expoziției și celor care și-au facut timp sa vizioneze lucrările expuse în cele două săptămăni cât timp aceasta a fost deschisă publicului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *